26 februarie, 2014

„A fost o onoare și o responsabilitate să ocup funcția de Ministru al Transporturilor (…)”

FacebookTwitterGoogle+Share

Declarație de presă:

Am început un mandat sub semnul integrității și legalității și am satisfacția că îl închei în acelasi fel.

Am petrecut șase luni în fruntea acestui minister și m-am străduit să pun lucrurile în ordine, pe un făgaș european.

Sper ca proiectele începute să fie continuate și duse la bun sfârșit.

Este important ca în continuare să activăm proiecte importante care să contribuie la dezvoltarea infrastructurii și la sănătatea economiei.

Aș vrea să vă spun câteva cuvinte despre aceste proiecte, despre stadiul în care se află acum și potențialul pe care îl au.

1.   Privatizarea CFR Marfa

Prima decizie dificilă când am venit în acest minister a fost să opresc procesul de privatizare existent și să redemarăm un nou proces, transparent, în care să atragem cât mai mulți investitori.

Timpul a dovedit că am luat o decizie bună, corectă și legală.

Astăzi, procesul de privatizare este la stadiul finalizarii noului caiet de sarcini, ce conține noile criterii și obiective pentru consultantul ce va fi ales și care trebuie să propună variante pentru strategia de privatizare.

2.   Master Planul General de Transport

Master Planul este într-o fază finală, lucrandu-se pe detaliile cerute de Jaspers și Comisia Europeană consultantului AECOM.

Din Master Plan-ul de dezvoltare reies obiectivele prioritare și în baza lor, precum și în acord cu obiectivele europene, trebuie stabilite proiectele de pe lista scurtă.

De asemenea, au fost incluse proiecte care stăteau sub semnul întrebării, precum Aeroportul Baia Mare.

3.   Strategia Dunarii

Conectarea celui mai mare port de la Marea Neagră, Constanța, cu Rotterdam, cel mai mare port al Europei la Marea Nordului, via coridorul Dunăre – Main – Rin este un proiect strategic la nivel european și la nivel național.

Implementarea strategiei Dunării înseamnă modernizarea porturilor de la Dunăre, ceea ce duce la dinamizarea acestei zone din sudul și estul României mai puțin dezvoltate, inclusiv prin crearea de locuri noi de muncă.

Pentru a beneficia de includerea porturilor în strategia pentru dezvoltarea regiunii Dunării, a fost important să aduc argumente, să conving și să rezist presiunilor de trecere a acestora la administrațiile locale, prin legea descentralizării.

Din fericire, am obținut acceptul în Guvern ca porturile dunărene să rămână în continuare cu același statut, iar timpul a demonstrat din nou că am avut dreptate, prin vocea Curții Constituționale ce a declarat neconstituțională legea descentralizării.

Cât privește Portul Constanța, cred în continuare că acesta este un obiectiv strategic de importanță majoră care trebuie tratat ca atare.

4.   Tarom

La începutul mandatului meu, compania Tarom se confrunta cu un conflict între managerul privat al companiei și Consiliul de Administrație, o dispută arbitrată intens și în mass media.

Am tranșat acest conflict prin înlocuirea Consiliului de Administrație ce îngrădea neloial actul de management.

Așteptăm ca managerul privat să conducă Tarom ca pe o companie privată, ceea ce înseamna că trebuie să găsească soluții pentru ca Tarom să fie competitivă în piață și să devină profitabilă.

Până când compania nu revine pe profit, am solicitat noului CA să suspende acordarea către membrii CA-ului a oricarui tip de bonus, bilete gratuite sau cu tarif preferențial.

5.   CFR

La Compania Națională Căi Ferate “CFR” SA,  Corpul de Control al ministrului a constatat o serie de nereguli grave în actul de management al administratorilor. 

Aceștia nu și-au îndeplinit obligația de supraveghere și control a executivului companiei, permițând astfel perpetuarea unor acte prejudiciabile pentru companie.

Prin urmare, s-a hotărât revocarea membrilor Consiliului de Administraţie.

Noii manageri au sarcina de a restructura compania și a o aduce pe profit.

6.   Managementul privat

Experiența câștigată cu analiza activității managerilor privați, mi-a spus că instrumentele ce există nu sunt suficiente pentru ca statul să se asigure că se acționează în interesul său.

Astfel, am creat un mecanism de verificare și control, care va centraliza situația și va monitoriza permanent companiile din portofoliu care au instalat management privat:

  • Va supraveghea procesul de selecţie a membrilor CA;
  • Va monitoriza conflictele de interese şi modul de aprobare a tranzacţiilor cu persoane afiliate, de către CA, sumele alocate și transparența în privința guvernanţei corporative la nivelul intreprinderii publice;

Acesta va funcționa ca un departament în interiorul ministerului care se va numi Unitatea de Supraveghere a Implementării Guvernanţei Corporative.

Toate documentele sunt pregătite pentru ca la începutul lunii martie acest proiect să fie demarat.

7.   Parteneriatul cu China

Printre proiectele agreate în urma discuțiilor se numără linia de mare viteză Viena – Budapesta – Bucuresti – Constanța, inelul feroviar al Capitalei și terminalurile 3 și 4 din Portul Constanța.

Este important de menționat ca eventualele parteneriate trebuie să fie făcute în acord cu legislaţia naţională şi europeană în materie de achiziţie privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.

8.   Fonduri europene

În mandatul meu, absobția fondurilor europene s-a dublat, de la 16%, cât era la sfârșitul lunii august, la 32,24% la sfârșitul lunii decembrie 2013.

În acest interval de timp a fost atrasă în cadrul POS-T suma de 596,8 milioane de euro.

În total, pe 2013, România a atras 915 milioane de euro. Practic de 3 ori față de perioada 2007-2012, când au fost atrase doar 295 de milioane de euro.

În 2014 ținta pe care ne-am propus-o este de 1,35 de miliarde euro, pe toate tipurile de transport. Mi-aș dori ca acest obiectiv să fie pastrat în continuare.

9.   Metrou

Aici avem două șantiere activ, respectiva magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon și magistrala 4, de la Parc Bazilescu la Lac Străulești. În plus, mai avem și alte proiecte: se face studiul de prefezabilitate pentru extensia magistralei 4 spre Gara Progresu și se lucrează la proiectul tehnic pe magistrala 6, Gara de Nord-Aeroportul Otopeni.

Despre magistrala 5 Drumul Taberei: La scurt timp după ce am sosit la Minister am reusit să identific soluții pentru a accelera șantierul și a porni săparea galeriilor.

Atunci am promis că utilajele odată pornite, nu se vor opri, și din nou timpul îmi dă dreptate: a fost finalizat pe ambele sensuri tunelul dintre stațiile Academia Militară și Orizont, iar galeria până la stația Favorit, pe un sens, a fost deja săpată, al doilea utilaj fiind în proces de săpare chiar acum.

Sper ca, odată cu avansarea construcției, în cel mai scurt timp să fie redat și traficul la suprafață pentru a decongestiona această zonă.

În acest moment lucrările sunt în grafic, fondurile sunt asigurate, nu există niciun motiv pentru care construcția să nu continuie în același ritm.

În încheiere:

Am condus Ministerul Transporturilor cu legea în mână și am militat activ pentru a instaura o atmosferă de integritate.

Pe durata mandatului meu, s-a aplicat legea, iar atunci când am constatat încălcarea acesteia, au fost destituiți funcționari sau consilii de administrație, indiferent de presiunile care s-au făcut.

După cum ați observat din ancheta în curs de desfășurare la CFR Marfă, presiunile sunt o realitate în Ministerul Transporturilor și sunt exercitate de acele grupuri care au fost deranjate de aplicarea legii și de măsurile luate până acum.

Sper ca aceste grupuri să nu se folosească de acest prilej pentru a-și recupera pozițiile pierdute.

Indiferent de presiunile și de amenințările pe care le-am primit, indiferent de modul în care s-a încercat intimidarea mea, vă spun că nu mi-a fost teamă să continui schimbările.

Am promis un mandat sub semnul legii, integrității și protejării interesului statului și sunt mândră că am procedat astfel până la sfârșit.

În încheiere, doresc să mulțumesc tuturor instituțiilor statului cu care am colaborat foarte bine, pentru ajutorul instituțional primit pe parcursul mandatului, ceea ce mi-a folosit să iau decizii corecte și legale.

Mulțumesc primului ministru pentru sprijinul acordat în cadrul guvernului și colegilor din guvern cu care am avut o colaborare benefică pentru buna desfășurare a proiectelor.

Țin de asemenea să mulțumesc secretarilor de stat, consilierilor mei și colaboratorilor din minister, cărora le doresc succes în continuare.

A fost o onoare și o responsabilitate să ocup această funcție și pe viitor voi continua să pun tot ce am mai bun în slujba țării mele.

Vă mulțumesc!