8 septembrie, 2017

Lidl – atunci cand aplici gresit filtrul „toleranta” in Photoshop

Am aflat din presa din aceste zile despre scandalul generat de lantul de supermarketuri Lidl printr-o decizie de marketing complet nejustificata si contraproductiva. Este vorba despre eliminarea de pe imaginea care insoteste o gama de produse a crucilor care se vedeau pe acoperisurile bisericilor din celebra insula greceasca Santorini.

Reactia la aceasta decizie ciudata a Lidl este cel mai bine reflectata de miile de comentarii scrise ca raspuns de cititorii articolului original, aparut in presa din Belgia (RTL.be): suparare, respingere, critica, dezamagire, acuze de Crestinofobie si nenumarate cereri de boicot.

Explicatia lantului de supermarketului este in mod egal halucinanta: „suntem o companie care respecta diversitatea si acest lucru explica conceptia acestui ambalaj”.

Pe aceeasi linie de gandire, cineva ar fi putut adauga o Stea si o Semiluna langa fiecare Cruce de pe cupola unei Biserici Ortodoxe din Grecia. Sau ne-am putea astepta ca alte imagini, provenind de exemplu Maroc, Turcia sau Indonezia, sa aiba si ele mici „imbunatatiri” arhitecturale. Duse la extrem, astfel de decizii ar insemna ca de pe cartile postale din Rio de Janeiro sa eliminam statuia Christ the Redeemer sau Catedrala Notre-Dame sa nu mai fie mentionata in circuitele turistice din Paris.

Niciodata un Crestin nu va fi ofensat sau deranjat de prezenta unei Semiluni deasupra unei Moschei. Sau a unei Stele a lui David aflata deasupra unei Sinagogi. De ce am dori sa protejam „sensibilitatea” unei persoane care, aflata in Europa, se simte ofensata cand vede o Cruce deasupra unei Biserici??? O astfel de persoana nu are ce cauta in Europa pentru ca in mod evident se afla in conflict cu tot ce inseamna valori si traditii europene!

Lidl, prin extrem de ciudata decizie, care deja a produs efecte, alege sa insulte un continent intreg, sa se comporte exact invers fata de valorile declarate, si sa protejeze in acelasi timp „sensibilitatile” unor indivizi care, asa cum am spus, daca sunt deranjati atunci cand vad o Cruce deasupra unei Biserici, nu au ce cauta in Europa.

Gestul facut de Lidl este insultator la adresa a 500 de milioane de cetateni europeni, este revoltator si este profund anti-european. Europa este un continent asezat pe fundamentul a 2.000 de ani de crestinism si care a platit foarte scump drumul care a dus pana la valorile in care credem cu totii astazi, asa cum este toleranta. A sterge in mod intentionat o Cruce de pe cupola unei Biserici dintr-o tara profund Ortodoxa nu este „toleranta” ci exact opusul.

Un simplu comunicat cu „putem confirma ca design-ul va fi revizuit cat de curand posibil” este total insuficient atunci cand gestul facut lasa, de fapt, sa se intrevada o adevarata politica interna.

Efectele unei asemenea greseli nu se rezuma la cateva mii de comentarii de protest pe o retea de socializare. Astfel de gesturi, care nu sunt sigulare (Lidl nu este primul care ia decizii ciudate), alimenteaza procentele miscarilor extremiste din Europa si chiar incurajeaza fanatismul religios in alte tari.

Gestul lantului de supermarketuri Lidl poate fi considerat de unii ca fiind un simplu exces de zel al unui DTP-ist. Dar eu cred ca este vorba de mai mult si tocmai de aceea este necesar sa reactionam in astfel de situatii, sa le sanctionam, sa aratam cat de gresite sunt si mai ales sa aratam ce efecte negative pot avea ele pe termen lung.

Spre exemplu, o Europa in care extremismul ar domina nu ar mai fi o Europa unita ci una a granitelor si protectionismului in care Lidl nu ar mai putea opera o retea de 10.000 de magazine in toate cele 28 de tari ale UE.