5 aprilie, 2012

Ramona Mănescu: România riscă să piardă 1,2 miliarde de euro în 2012

FacebookTwitterGoogle+Share

Comunicat de presă al europarlamentarul PNL, Ramona Mănescu

România are rata de absorbție cea mai mică din Europa: – 6,56% la sfârșitul lunii martie 2012, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Afacerilor Europene.

Dacă nu se vor lua măsurile solicitate de Comisia Europeană, România riscă să piardă: – 1,2 miliarde de euro, la finele anului 2012 și 5,2 miliarde de euro, la sfârșitul anului 2013;

Teme în discuţie

1. Necesitatea alocării imediate a fondurilor destinate co-finanțării proiectelor europene pentru Autoritățile Locale și Regionale

Situația Actuală :

Un număr foarte mare de proiecte sunt blocate la nivelul autorităților locale, în primul rând, din cauza lipsei fondurilor necesare co-finanțării.

Comisia Europeana a acceptat reducerea costurilor de cofinanțare pentru țara noastră, de la 15% la 5%;

Guvernul a aprobat alocarea sumei de 648,233 milioane de lei, din Fondul de rezervă bugetară, citez « pentru unele unități administrativ-teritoriale » fără a cunoaște exact suma totală necesară finanțării, lista primarilor care vor primii fonduri precum și modalitatea de distribuire a acestora către autoritățile locale.

Este clar pentru toată lumea că aceste decizii privind co-finanțarea se vor limita doar la alocări discreţionare de fonduri, pe criterii exclusiv politice, pentru clientela PDL ;

Dacă autoritățile locale vor primi mai puțini bani în 2012 sau chiar deloc, în cazul primarilor USL, derularea proiectelor care necesită co-finanțare este pusă sub semnul întrebării.

În aceste condiții, dezvoltarea localităților va fi oprită din nou, vinovat de această situație făcându-se Guvernul MRU.

Cea mai mare problemă cu care se confruntă autoritățile locale este lipsa banilor pe care guvernul alege să-i aloce, exclusiv pe criterii politice și nu conform solicitărilor făcute de primari, în baza nevoilor lor stringente pentru a-și putea finaliza proiectele europene;

Este foarte grav faptul că distribuirea banilor publici nu se face în funcție de nevoile cetățenilor la nivel local și regional ci exclusiv pe criterii politice ;

Nealocarea sumelor necesare pentru co-finanțare sau chiar reducerea acestora, va pune în pericol toate proiectele aflate în derulare și implicit posibilitatea finalizării proiectelor cu finanțare europeană;

Somez guvernul Ungureanu ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, să ia măsurile care se impun pentru a ajuta toți primarii indiferent de culoarea lor politică, asigurând astfel deblocarea unui număr cât mai mare de proiecte europene și implicit a avea o rată de absorbție mai mare;

Altfel, autoritățile locale și implicit, românii, riscă să piardă proiectele aflate în derulare.

Guvernul trebuie să ia măsurile care se impun pentru a sprijinii autoritățile locale și regionale în contractarea de credite cu garanții de stat ;

1. Susținerea IMM-urilor

Situația Actuală:

IMM-urile au fost și continuă să fie categoria cea mai afectată atât de criza economică, dar mai ales de incapacitatea guvernelor PDL de a veni cu măsuri economice concrete în sprijinul lor;

Un număr foarte mic de IMM-uri au acces la credite bancare – în timp ce ponderea IMM-urilor care se finanţează prin intermediul băncilor comerciale ajunge la 60-70% în UE, numărul acestora în România nu reprezintă decât 15% din total;

Lipsa facilităților fiscale care ar fi putut să ușureze situația financiară a IMM-urilor a dus la desființarea multora dintre acestea;

Nu avem o legislație adecvată care să permită utilizarea instrumentelor de gestionare financiară deși avem la dispoziție 3 inițiative lansate de comun acord cu Comisia Europeană, Banca Europeană de Investiții și alte instituții financiare, respectiv Jasper, Jeremie și Jessica, al căror rol este acela de a ajuta statele membre și regiunile să instaureze o gestionare sănătoasă și eficace a fondurilor europene.

Jaspers are rolul de a ajuta statele membre și regiunile să pregătească proiecte mari, Jeremie acela de a consolida accesul la finanțare pentru dezvoltarea IMM-urilor, iar Jessica de a încuraja investițiile durabile în zonele urbane.

Cele trei iniţiative JASPER, JEREMIE şi JESSICA sunt rezultatul parteneriatului dintre Comisia Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii şi a altor instituţii financiare internaţionale.

Statele membre trebuie să îşi exprime interesul de a participa la aceste iniţiative.

Pentru a înregistra o creştere economică şi a crea noi locuri de muncă este vital ca IMM-urile să fie susţinute, iar statele membre care nu au înregistrat o absorbţie foarte mare a fondurilor europene să îşi poată, acolo unde este cazul, reprioritiza domeniile de alocare a banilor europeni.

Îmbunătăţirea accesului la finanţare ar fi trebuit sa reprezinte o prioritate zero pentru guvernele PDL pentru a asigura creştere economică, locuri de muncă precum si crearea şi dezvoltarea de noi afaceri.

Peste 80% din performanțele unei economii sunt influențate de activitatea IMM-urilor, acestea fiind un factor cheie de creștere economică și creare de locuri de muncă;

Solicităm Guvernului Ungureanu să înceteze alocarea banilor publici pe criterii politice și să realoce resursele bugetare către economia reală.

Soluțiile USL:

Relaxarea creditării, corelată și cu alte măsuri economice, pentru o mai bună funcționare a afacerilor;

Simplificarea legislației în vederea îmbunătăţirii accesului micro-întreprinderilor şi IMM-urilor la resursele financiare europene pentru dezvoltare;

Facilitarea obținerii de credite garantate de stat pentru întreprinzătorii români ;

Măsuri care vizează creșterea capitalizării de garanții pentru IMM-uri;

Bonificații la dobânzi pentru a avea dobânzi mai mici;

Reducerea CAS-ului cu 5%;

Revenirea TVA-ului la 19%;

Transpunerea cât mai rapid posibil a directivei europene privindcombaterea întârzierii efectuării plăţilor în cazul tranzacţiilor comerciale deoarece este foarte utilă atât IMM-urilor cât și beneficiarilor, în general.

2. Negocierile privind viitorul Pachet legislativ (2014 – 2020)

Doresc să semnalez, faptul că Executivul actual nu a prezentat public prioritățile strategice naționale pentru viitoarea perioadă de programare (2014-2020) pentru a fi supuse consultării publice.

Și asta în condițiile în care deciziile privind viitorul Pachet legislativ vor afecta țara noastră până în anul 2020.

Este foarte grav că avem un guvern care nu consideră necesar să discutam acest subiect, public, și prin urmare există un mare risc să constatăm la finalul acestui an, faptul că prioritățile de dezvoltare naționale agreate exclusiv de acest guvern și reprezentanții Comisiei Europene, nu au nici o legătură cu nevoile reale ale românilor.

Nu a existat niciodată o preocupare la nivelul guvernărilor PDL-UDMR-UNPR de a dezvolta un mecanism de consultare şi dialog cu autorităţile publice locale;

Consultarea autorităţilor publice locale în ceea ce privește adoptarea deciziilor care le afectează în mod direct reprezintă, în primul rând, o obligaţie legală, de bun-simț a oricărui guvern care se dorește european; Nu este cazul țării noastre, din păcate ;

În calitate de coordonator al liberalilor europeni în Comisia pentru Dezvoltare Regionala a PE, am lansat deja o Platformă de consultare publică pe site-ul meu (www.ramonamanescu.ro/blog) pe marginea viitorului Pachet legislativ astfel încât atunci când vom veni la guvernare, și vom avea la îndemână pârghiile decizionale, în baza propunerilor și problemelor semnalate de cetățeni sau autoritățile locale și regionale, vom lua măsurile care se impun pentru ca problemele și nevoile acestora să se regăsească în prioritățile și documentele strategice naționale;

Negocierile oficiale cu reprezentanții Comisiei Europene privind definitivarea documentelor de programare vor continua până la sfârșitul anului 2013 ;

Ramona MĂNESCU

Coordonator ALDE în Comisia pentru Dezvoltare Regională a PE

Sursa: Cotidianul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*
*
Website