22 noiembrie, 2015

Revizuirea Politicii Europene de Vecinătate reprezintă o oportunitate pentru România în relația cu țările din flancul estic al UE

La 11 ani de la lansarea Politicii Europene de Vecinătate (PEV), sub presiunea modificărilor geopolitice majore survenite în țările aflate la granițele de sud și est ale Uniunii Europene, dar și ca efect al dorinței de a obține mai mult în relația cu țările cuprinse în PEV, Comisia Europeană a prezentat propunerile de revizuire a acestor politici.

Evenimentele din ultimii ani au demonstrat necesitatea unei noi abordări, a redefinirii priorităților și a introducerii unor noi metode de lucru. Politica măsurii unice nu a dus întotdeauna la rezultatele așteptate. În mod greșit și uneori arogant, democrațiile vestului au crezut că pot importa propriile valori și principii de funcționare, în țări care nu au fost și nu sunt nici în ziua de azi pregătite să accepte astfel de schimbări. Exemple ale eșecului unei astfel de abordări, le găsim în statele din nordul Africii unde efectul a fost devastator dar și în vecinătatea estică, în relația dintre Uniunea Europeană și Azerbaidjan unde presiunea excesivă rezultată din adoptarea în Parlamentul European a unui număr record de rezoluții extrem de critice la adresa statului caucazian a dus la o răcire puternică a relațiilor cu acesta.

O astfel de politica este total contraproductivă, inclusiv din perspectiva măsurilor de sprijinire a drepturilor omului. Mult mai eficient este să abordăm relația cu fiecare partener pe baza intereselor comune, ținând cont în același timp și de ceea ce ne diferențiază.

România se află într-o poziție foarte bună din perspectiva noilor direcții ale PEV, acestea punând un accent mult mai mare pe implicarea individuală a Statelor Membre în implementare. Țara noastră, ținând cont și de resursele și instrumentele oferite prin PEV, poate să capitalizeze relația cu țările din jur și să fie liderul politicilor de construcție a unei arii de stabilitate și prosperitate în jurul bazinului Mării Negre, de care să profite atât Uniunea Europeană cât și vecinătatea estică a acesteia. O mai mare flexibilitate, adaptarea la particularitățile fiecărei relații bilaterale și concentrarea pe interesele comune sunt elementele cheie pe care diplomația economică și politică a României le pot folosi.

În stabilizarea zonelor de conflict, in combaterea terorismului și a radicalizării, politicile de securitate trebuie sa fie sprijinite și completate de cele care contribuie la dezvoltarea economică și la educație. Educația este ușa pe care pot intra mult mai ușor valori precum respectul pentru drepturile omului, toleranța și libertatea. Educația și valorile universale sunt pilonii pe care s-a construit civilizația modernă, iar acolo unde acestea lipsesc, extremismul, intoleranța și terorismul le iau locul.

Grupul PPE sprijină propunerea Comisiei și solicită răspunsuri adecvate și adaptate la situația din diferitele regiuni, astfel încât să poată fi asigurate securitatea și stabilitatea nu doar a Uniunii Europene, ci și a vecinătăților sale, atât cea estică, cât și cea sudică.