5 octombrie, 2017

Silk Road Summit – Constanta 2017

Astazi a avut loc in Portul Constanta evenimentul „Silk Road Summit”, organizat de catre de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime, Organizatia Patronala Constanta Port Business Association si Asociatia Drumul Matasii din Romania.

Am avut placerea de a participa la acest eveniment, alaturi de reprezentanti ai diferitelor tari aflate de-a lungul „Drumului Matasii”, reprezentanti ai corpului diplomatic din Romania, oameni de afaceri, comunitatea portuara si, nu in ultimul rand, autoritatile romane prezente chiar prin Ministrul Transporturilor.

Summitul a fost centrat in jurul evenimentului de semnare a protocolului de colaborare dintre Portul Constanta – reprezentat de directorul general al CN APM SA Constanta, domnul Nicolae Dan TIVILICHI si Portul Baku, reprezentat la intalnire de catre domnul Taleh ZIYADOV, director general al Portului.

Portul Constanta a mai parafat in ultimii ani parteneriate cu porturile Aktau – Kazakhstan, Poti si Batumi din Georgia, cu State Service for River and Maritime Transportation din Turkmenistan si cu portul Qingdao din China.

Scopul acestui Summit a fost de a prezenta si promova avantajele competitive ale Portului Constanta – cea mai importanta poarta de tranzit a marfurilor de-a lungul Noului Drum al Matasii.

In cadrul intalnirii am sustinut o interventie, a carei transcriere o gasiti mai jos:

Doresc sa il felicit pe domnul Tivilichi si organizatorii acestui Summit pentru initiativa de a gazdui acest eveniment la Constanta, chiar in port.

Noul Drum al Matasii reprezinta o oportunitate pentru Constanta si pentru Port, dar mai ales pentru Romania si Uniunea Europeana.

Constanta nu este doar „un port la Marea Neagra” sau „cel mai mare port estic al UE”. El are in spate cel mai mare fluviu al Uniunii Europene – Dunarea si o retea de zeci de porturi care interconecteaza fluvial, feroviar si rutier hinterlandul cu transportul naval. 16 dintre aceste porturi, inclusiv Galati-ul (cel mai mare de pe Dunare) se afla in Romania. 20% din populatia UE traieste de-a lungul acestui fluviu si acesta este mare avantaj competitiv al Constantei fata de orice alt port european la Marea Neagra.

Acest avantaj competitiv reprezinta cu siguranta o oportunitate. Dar, vorbind despre competitivitate trebuie sa reamintesc ca ea este direct legata de dezvoltarea infrastructurii portuare, atat aici la Constanta cat si mai departe, pe Dunare. De asemenea, tarifele portuare sunt un factor care poate genera interes sau respingere. Ele trebuie sa fie in mod obligatoriu aliniate la cele practicate de partenerii nostri. De asemenea, asigurarea navigabilitatii pe Dunare este o problema in responsabilitatea noastra si o conditie obligatorie pentru succesul Portului Constanta.

Toate aceste provocari trebuie sa fim pregatiti sa le rezolvam. Nu este suficient sa aratam mereu potentialul pe care portul il are daca nu actionam impreuna pentru a transforma potentialul in succes.

Din fericire exista o sustinere la cel mai inalt nivel pentru aceste proiecte si pentru dezvoltarea Portului Constanta la adevarata sa capacitate.

Ma bucur si salut semnarea Protocolului de Cooperare dintre Portul Baku din Azerbaidjan si Portul Constanta. Acest acord se incadreaza perfect atat in viziunea pe termen mediu si luna a Uniunii Europene in domeniul transportului cat si in noua abordarea a Politicii Europene de Vecinatate care incurajeaza atat dezvoltarea relatiilor cu tarile din Parteneriatul Estic cat si implicarea directa, a Statelor Membre, in cresterea relatiilor bilaterale cu tari precum Azerbaidjan, Georgia, Kazahstan sau Turkmenistan.

Portul Constanța a fost, este si va ramane un obiectiv strategic și de interes național pentru România. Sustinerea proiectului de dezvoltare si conectare a Portului cu Noul Drum al Matasii a fost confirmata chiar de catre Presedintele Iohannis, , care la intalnirea cu presedintele chinez Xi Jinping a exprimat clar interesul clar al Romaniei pentru Noul Drum al Matasii, din care Portul Constanta face parte.

Din pacate, potentialul nu este suficient pentru a avea si succes.

Obiectivul clar al Romaniei trebuie sa fie unul ambitios, de transformare a Portului Constanta intr-un hub pentru transport, relatii economice si coridoarele energetice, competitiv nu doar la nivel regional ci european.

Ma bucur sa vad ca acest obiectiv are sustinerea totala a autoritatilor si sunt convinsa ca impreuna cu operatorii si partenerii nostri vom reusi sa il atingem.