19 februarie, 2015

Uniunea Europeană trebuie să-și utilizeze instrumentele de gestionare a crizelor în vederea susținerii stabilității în Africa

Pentru Uniunea Europeană vecinătatea sudică și relația cu statele africane semnifică importante repere în politica externă. În acest sens, evoluțiile recente de pe continentul african, și anume, alegerile din Nigeria, violențele din Mali, dialogul politic din Libia și emergența grupului Boko Haram tot în Nigeria sunt esențiale pentru viitorul raporturilor dintre Africa și Europa.

În ceea ce privește alegerile din Nigeria este important ca acestea să reprezinte un exemplu de conduită pentru corectitudinea, transparența și credibilitatea alegerilor electorale. Este necesar să ne implicăm prin intermediul instrumentelor noastre pentru a asigura capacitatea Nigeriei de a gestiona procesul electoral. Ținând cont de amenințările de securitate generate de Boko Haram, aceste alegeri trebuie să reprezintă începutul unui nou viitor mai sigur și mai prosper pentru Nigeria dar și pentru întregul continent.

Consider necesar și bine venit pachetul de asistență în valoare de 35 de milioane de euro propus de Uniunea European pentru Nigeria precum și menținerea unei misiuni observatoare a alegerilor și pentru monitorizarea și evaluarea cadrului de desfășurare a acestora. Aceste eforturi trebuie continuate și post-alegeri pentru ca stabilitatea Nigeriei, un stat african important să fie asigurată.

Însă UE nu trebuie să se concentreze numai pe calitatea procesului electoral ci și pe riscurile pe care dezvoltarea organizației Boko Haram le implică pentru siguranța Nigeriei și a statelor învecinate. Este oportună propunerea Consiliului de a sprijini decizia statelor din regiune și a Uniunii Africane de solicitare a unei forțe multinaționale de intervenței și, în acest context, subliniez faptul că instrumentele de gestionare a crizelor pe care UE le oferă în diferite regiuni trebuie aplicate în continuare în Africa. Consolidarea forțelor de poliție și capacităților acestora de a face față provocărilor și prevenirea recrutării și radicalizării persoanelor sunt acțiuni necesare și imediate. Este de la sine înțeles că principiile dreptului umanitar internațional, drepturile omului și cele ale refugiaților trebuie salvgardate fără ezitare.

În ceea ce privește situația din Mali, salut decizia Consiliului de a sprijini în continuare prin intermediul misiunii CSDP din Mali, dar și de a menține implicarea Uniunii în calitate de co-mediator în configurarea unui acord de pace. Reiterez aici importanța realizării unor progrese prin dialog constructiv și flexibilitate din partea actorilor implicați în ceea ce privește identificarea unui punct comun pentru o reconciliere necesară și urgentă care să aibă ca valori pacea, dezvoltare și stabilitatea. Tot pe acest subiect, nu pot să nu remarc faptul că guvernanța economică, statul de drept sau reforma justiției sunt teme pe care alături de Guvernul din Mali continuăm să le abordăm. Acest fapt arată îngrijorările noastre și viziunea noastră pentru o lume în curs de dezvoltare și prosperă, iar orice poziție și acțiune trebuie realizată în conformitate cu acestea.

Semnalele care vin dinspre Libia sunt bune, iar faptul că dialogul politic inițiat sub auspiciile ONU oferă rezultate pozitive demonstrează necesitatea intensificării cooperării în vecinătatea noastră sudică pentru a crea și consolida o zonă stabilă. Deciziile pe acest subiect ale Consiliului Afaceri Externe din 9 februarie sunt importante, însă totodată sunt necesare acțiuni concrete de protecție a libertății și siguranței cetățenilor și de garantare a accesului acestora la servicii de asistență umanitară. Este foarte clar că noi, Uniunea Europeană sprijinim un stat independent, suveran în Libia și a cărui integritate teritorială să nu fie supusă nici unui prejudiciu, iar eforturile nu trebuie să înceteze pentru a preveni viitoare abuzuri asupra drepturilor omului și supunerea cetățenilor săi la violențe și intimidare publică.

Uniunea Europeană a fost, este și va rămâne un partener important pentru Africa iar stabilitatea statelor din regiune, siguranța cetățenilor și consolidarea unui drum spre dezvoltare economică, credibilitate și transparență politică sunt obiective indispensabile ale strategiei noastre comune privind politica externă a Uniunii în Africa.

 


coeur_epp_baseline-positive_blue+yellow_epp_baseline_300dpi_ro (1)

Ramona Mănescu este membră a Parlamentului European în cadrul Partidului Popular European (PPE). Acesta este cel mai mare grup politic din cadrul Parlamentului European, având 219 membri din 27 de țări membre ale Uniunii Europene. De asemenea, PPE este cel mai mare și mai influent partid european de orientare centru-dreapta. În cadrul PPE sunt afiliate 78 de partide din 40 de țări, președinții Comisiei Europene și Consiliului European, 11 șefi de stat și de guvern din cadrul UE și 6 din afara Uniunii, precum și 14 membri ai Comisiei Europene.